N° 46 - Personal Style

Blinking - Favorite Wol-Cashmere Teba Jacket - Heavy weight wol-linnen shirt - knitted tie


Het moment om even terug te blikken op het voorbije jaar is in aantocht en daarom wou ik alvast even de tijd nemen voor mogelijks één van de minst besproken en beschreven aspecten van onze business namelijk ; Persoonlijke stijl.

Zelf heb ik weinig echte idolen, maar gelukkig wel veel mensen die ik om hun kennis en inzichten maar vooral om hun zijn, enorm kan appreciëren. Eén van de momenten waar ik zelf vaak naar terugrijp is het Handcut podcast interview van 5 feb met Ethan Newton. Soms voelt hij wel een beetje als “Brothers from different mothers” aan en kijk ik er naar uit ooit eens met hem het glas te heffen. Mr Newton is bij de meeste mensen die zich in enige vorm rond hedendaagse stijl en mannenmode interesseren, geen onbekende. Waarom zijn woorden en visie mij zo blijft inspireren probeer ik onderstaand wat te verduidelijken, en gaande weg ook enkele verse hersenspinsels uit te lichten.


Intro

Om even een kleine omkadering te schetsen voor wie Mr Newton nog niet zou kennen. Hij is ergens mid-eind de dertig, ziet er altijd uit alsof hij uit een zeer goed gestileerde vintage Tarantino film komt en straalt een intimiderende rust uit. Daarnaast is hij mede oprichter van Briceland’s & co en spreekt hij vloeiend Japans. Maar het meest kenmerkend is zijn altijd verfijnde, uitgepuurde en diverse eigen stijl. Looks so easy on him…

Beluister misschien eerst even de HandCut episode alvorens zijn Instagram uit te checken. Altijd leuker om je geest eerst de ruimte te geven om zelf een invulling te maken. Omdat het interview zo omvattend en zinvol is en ik niet teveel wil spoilen, heb ik er enkele zaken uitgehaald die bij mij zijn blijven hangen. Zonder meer inspirerend en mogelijks ook voor u een opsteker.

 

A Story about Personal Style

Nu u even de tijd heeft genomen op de podcast te beluisteren en u helemaal mee bent met de interessante en nog steeds verfrissende inzichten van Mr Newton. Tijd om er enkele uit te halen.

Uiteraard is dit een persoonlijke insteek maar blijf ik fan van hoe compact, duidelijk en met bijzonder veel waarde hij de zaken kan benoemen. Dat we meer dan een rondere fysiek delen is u mogelijks ook al opgevallen, maar even concreet naar onze SCHAAP situatie.

Value?

Waarde is vermoed ik bij de meeste mensen iets belangrijk. Wij spreken daar heel vaak over, maar waarde heeft zoveel facetten en zijn misschien ook wel iets heel persoonlijk. Tijdens het gesprek met Mr Newton, gaat het voor hem oa over het feit, dat hij het waardevol zou vinden dat bepaalde stukken die ze nu aanbieden binnen 10 of 20 jaar nog steeds kunnen worden gedragen en mogelijks duurder zullen worden verhandeld dan de oorspronkelijke prijs vandaag. Volgens mij niet van uit een berekend opbrengst idee voor hen, maar als een waardevolle investering voor de koper van vandaag. Daarnaast ook de daad bij het woord te voeren om beter te investeren in minder. Of hun stukken, of de onze er binnen 20 jaar nog zullen zijn, kan niemand natuurlijk echt voorspellen of garanderen.

Staat waarde in verhouding met de prijs die je ergens voor betaald? ; is ook een vraag die bij ons passeert en eentje die ik mezelf ook vaak stel. Dure dingen gaan zeker niet altijd langer mee, vaak komen ze met een specifiekere handleiding en zal het lange termijn gebruik meer afhangen van hoe de eigenaar ermee omgaat, de omstandigheden waarin het wordt gebruikt en vooral in welke omstandigheden het wordt bewaard wanneer niet in gebruik. In principe zou je moeten betalen voor een bepaalde mate van afwerking, exclusiviteit en kwaliteit van het product zelf alsook de service en kennis van het merk en de mensen die je bijstaan in de ontwikkeling ervan.

Zoals ook wij vaak pleiten voor een bedachtzame en gecureerde garderobe, staan we daar op één lijn met Mr Newton en dat voelt zeker fijn aan. Hoe je zelf iets waardeert zal een samenkomst zijn van bovenstaande. Taking care off, kan ook hier opnieuw een groot verschil maken.

Gingen we het dan niet hebben over persoonlijke stijl?

Yes, dat doen we elke dag en zullen we blijven doen omdat het opvallend is hoe moeilijk dat blijkt te zijn. Je kleden in een bepaalde functie of dress code is voor velen reeds al een uitdaging. Je eigen stijl cultiveren is nog van een geheel andere orde. Dit betekent voor mij dan ook niet de laatste mode trends samen sprokkelen. Net zoals Mr Newton, kan ik zelf beamen dat dit een constant work in progress is, en veel proberen, fouten maken en blijven zoeken. Dat dit ook voor de meest geprezen sartorialisten een dagdagelijks gegeven is geen geheim. Een uitspaak die me sinds de eerste luisterbeurt nooit heeft losgelaten is :

Do you value who you are?

Do you like who you are?

Then express who you are

Jezelf vestimentair uitdrukken is mogelijks vandaag het moeilijkste van allemaal. Opinies, overaanbod en holle insta beelden genoeg, maar een eigen stijl die reflecteert naar wie je bent, niet wat je job is, maar naar wie je bent, is best wel een uitdaging. Mogelijks de reden dat velen het links laten liggen en kiezen voor de easy way out. Gelukkig leest u dit nu en mag ik er van uitgaan dat het u toch iets doet.

In dezelfde context komt ook het zinnetje : ‘Don’t dress for anyone else’ aan bod. Door de alomtegenwoordige verschuiving van classic naar casual kledij van de laatste decennia, werd er op die manier ook meer ruimte gecreëerd voor wie wel nog moeite wou doen. Perfect timing ook al is de zoektocht naar een goede partner niet evident. Een stijl cultiveren is iets van lange adem en daarom zijn sterke lange termijn relaties cruciaal.

Begrijpelijk wijze denkt u nu ,“dat is makkelijk praten, als tailoring je business is.” Wel dat is het niet. Net dat aspect is zeer onderscheidend van merk tot merk en zelf van persoon tot persoon. Voor veel van onze concullega’s is dit in de eerste plaats een business, soms zelf heel oppervlakkig. Voor ons is dit één van onze belangrijkste values en dit vraagt en krijgt altijd, altijd de nodige aandacht. Als er ergens grote added value te bespeuren valt in het zoeken en opbouwen van een persoonlijke stijl, dan zit het in onze business zeker daar. Gelukkig krijgen we dit dan ook vaak terug, maar soms ook helemaal niet, omdat het wel lijkt of dit een vanzelfsprekendheid is. De keuze om op een intense en soms veel diepere manier met mensen om te gaan is een zeer bewuste en zelf persoonlijk noodzakelijke. Anders zouden we een verkleed winkel gestart zijn.

Het is geen wetenschap, het zijn geen vaststaande feiten.

Er is vooral veel avontuur en genieten van.

Personal Style

Voor iedereen die recent al eens een bezoekje bracht aan één of beiden van onze showrooms, kan er niet omheen dat we doorheen de jaren al redelijk wat persoonlijke stukken hebben vergaard. Zoals iedereen in zijn eigenste job, is dit deel van de onze, en ook bij ons een mix van historiek, bepalende periodes en mogelijkheden. Wat mij vooral opvalt nu ik er dagdagelijks door ben omgeven, is hoeveel diverse stijlen, experimentele of bizarre stukken er tussenzitten, die misschien maar één keer per jaar naar buiten mogen. Zelf is en was het een constante zoektocht, ben ik er nu meer dan ooit van overtuigd dat ook dit zo zal blijven. Zoals ook je smaak in e.g. wijn veranderd doorheen de jaren, ook zo blijft stijl zich aanpassen aan jezelf.

Hopelijk lukt het me om daar ooit een bijzonder klein en gecureerd distillaat van over te houden, maar voorlopig staat er nog te veel op mijn persoonlijk lijstje. Dit jaar opvallend meer klassiekers dan voordien. Rebels op een eigen manier. Geen kwestie van overdaad, maar een onverzadigbaar verlangen naar die zoektocht, dat gevoel, die blend, die andere schouder inzet, die nieuwe diep groene Corduroy stof, …

Ik had bovenstaande ook kort kunnen houden met de wijze woorden : “ Neem je tijd, zoek iemand waar je met kan connecteren en die dezelfde taal spreekt of beter nog jouw wensen kan vertalen in die persoonlijke zoektocht. Het is geen wetenschap, het zijn geen vaststaande feiten. Er is vooral veel avontuur en genieten van.

Always welcome!

Koen


Previous
Previous

N° 47 - Let’s start our 2022 journey in Austria

Next
Next

N° 45 - Modern Iconics