N° 76 - Good Taste : nature-nurture
Intro I
Binnen de wereld van “classic menswear” zijn er bepaalde iconische - gelukkig ook nog levende- individuen zoals Bruce Boyer. Het is dan ook een kleine groep van voorvechters die heel vaak aan het woord of in beeld komen, maar desondanks blijven ze belangrijk. Uiteraard volgen we deze ook en verscheen er recent op de Dieworkwear blog een artikel met hem, rond het thema : “How to develop good taste” . De man achter Dieworkwear Derek Guy is aan zich ook zo een icoon, maar dan eentje die menswear op een bijzonder eigenzinnige en gefundeerde manier onderzoekt en beschrijft.
In dit recente stuk verteld Mr Boyer op zijn persoonlijke en filosofische manier over zijn relatie tot stijl, hoe we als maatschappij meer en meer worden gestuurd door algoritmes, het individuele streefdoel van uniek te zijn in je eigen stijl ook vaak al een voorgekauwd idee is van search engines en best offs.
Zonder meer boeiend en soms ook confronterend en dus meer dan de moeite om het even over te hebben.
Intro II
Voor wie de tijd heeft en moeite wil doen om het volledige en originele artikel op de Dieworkwear blog te lezen, het is absoluut een aanrader, alsook deel 1 en 2. Meer nog, mensen als Derek Guy zijn voor onze visie en bedrijvigheid enorm belangrijk, maar helaas ook bijzonder zeldzaam. De wereld beter bekend als “classic menswear” en de daarbijbehorende sensibiliteit, kennis en executie staat al even onder druk en sinds de covid pandemie quasi op uitsterven, als je kijkt naar de maatschappij in zijn totaliteit. Niets nieuws onder de zon dat ook hier veel vragen terecht worden gesteld rond het hedendaags data gebaseerd proces van de mode industrie, ontwerpen, ontwikkelen van vele bedrijven. Daarom ook de facto ook steeds een meer generiek mode/trend beeld waar in the end, koning prijs vaak enkel nog het banale verschil maakt. De schijnbaar onomkeerbare en voortrazende realiteit van het hedendaagse leven, waar data bepaald wat we lekker vinden, wat we mooi vinden, hoe iets er moet uitzien, allemaal van uit een algemene deler, gebaseerd op … commerciële waarde.
U begrijpt hopelijk ondertussen dat wij dit anders zien en het ook voor ons een dagdagelijkse strijd is tegen dit monster van gemak, eenzijdigheid en gemanipuleerde keuzes. Eén vraag waar we nu niet dieper op ingaan, maar geheel terecht dit gevoel beschrijft is : “ Als mensen in de mode-industrie geloven in individualisme, waarom dan trends?
Group on
Volgens Mr Boyer die kledij en stijl doorheen vele jaren en veel zelf ervaring weet te benaderen, heeft het ook hier allemaal te maken met de hunker naar het toehoren aan een bepaalde groep. Eén van de fundamentele vragen volgens hem is :” Met welke groep willen we geassocieerd en geïdentificeerd worden? “ Zoals we allen weten is kledij al lang een uiterlijk communicatie middel, een manier om iets te laten zien. Vroeger vaak een betere of beste versie van iemand, vandaag de dag twijfel ik daar aan. “Uiterlijk is misschien oppervlakkig en misschien niet de beste manier om anderen te beoordelen, maar het is vaak alles wat we hebben in een snel veranderende wereld waar ook beslissingen snel worden genomen. “
Nature - Nurture
Natuurlijk of opvoeding is iets waar we bij diverse aspecten van ons menselijk gedrag naar kijken en onderzoeken. Is stijl iets wat sommigen van nature hebben of is ook dit een leer proces? Wel, niet enkel volgens Mr Boyer, is het zo dat stijl enerzijds iets persoonlijk is, gezien dat voor u als voor mij zonder twijfel iets anders betekent. Daarnaast blijkt dat we allemaal onze omgeving, ontmoetingen absorberen om zo een eigenste versie te maken. Met andere woorden, we kijken allemaal naar mekaar maar de ene al wat genuanceerder dan de andere. Ook dit draagt bij tot een generieker beeld, waarbij bepaalde accenten de bovenhand krijgen zoals we nu zien in onze huidige maatschappij, koning comfort de plak zwaait.
“We dragen allemaal een uniform dat voor ons spreekt” legt hij uit. Ook al ziet die jonge vrouw met haar vele piercings, tatoeages, zwarte losse kledij er op het eerste zicht wat vreemd, a typisch uit, het moment dat je haar ziet binnen haar community, festival, lieveling café, zie je meteen dat er nog veel andere mensen kiezen voor die look en daarmee raken we mogelijks de essentie aan van stijl, “Wat wil je dat je fysieke aanwezigheid over je zegt voor je rol? “ Je rol die we allemaal spelen en waar we ons als brede maatschappij het meest comfortabel bij voelen. Ook al zijn er meer dan ooit verschuivingen, toch blijven we algemeen een beeld hebben van hoe een dokter, minister, rock muzikant of chef er zou moeten uitzien.
Maar terug naar het nature - nurture principe, volgens Mr Boyer is ieders gevoel van eigenwaarde een constructie en dat de meesten onszelf op de een of andere manier creëren vanuit een tabula rasa door onze ervaringen, waarvan er zoveel resulteren in littekenweefsel en glimlachjes.
Leren over kleding is niet alleen beslissen welke stukken je draagt, maar ook hoe je ze draagt, wat ingewikkelder is.
Essentie
“De sleutel tot stijl ligt niet in de technische aspecten van kleding, waar de meeste modeschrijvers en stijlboeken zich mee bezighouden. Het zit hem in de individuele gebaren die samen de persoonlijkheid van de drager suggereren.” is zonder meer één van de reden dat we dit stuk onder de nodige aandacht willen brengen. We zien het vaak en zeker bij jongeren cultuur dat stijl en grote budgetten absoluut niet altijd hand in hand gaan. Opnieuw is ook dit een leercurve en is experimenteren noodzakelijk om een weg te vinden voor jezelf, wetende dat die hopelijk zal blijven evalueren. Maatwerk zoals bij ons vraagt een bepaald budget, maar vooral een bepaald bewustzijn alsook bepaalde keuzes maken.
Eén van Mr Boyers levensmotto’s is “Buy the best you can afford.” Koop het beste wat je je kunt veroorloven, dat is op lange termijn goedkoper. Investeer in kwaliteit. Naast deze staan er nog enkele heel interessante tips op het einde van dit artikel. Eentje die ik niet kon laten is ; “If you’re dressed like a clown, the only thing you’ll find is a circus.”
As always,
Dress sense, altijd welkom voor een mooi maatstuk of filosofisch gesprek