N° 22 - De “casual” Roaring 20’s

Gorpcore-Eastpack-Gucci.png
 

Al gehoord van Gorpcore en hoe deze nieuwe trend steden als New York overspoelt na en tijdens de pandemie? Hoe interssant het is om je eigen hemden te strijken en waarom de nieuwe roaring 20’s er sowieso ander gaan uitzien? Ik sprong er alvast even in, benieuwd hoe ver we samen geraken.


Wie zelf strijkt leert meer

 
SCHAAP-line.png
 

Ik strijk mijn eigen hemden. Ik vind dat niet alleen belangrijk gezien mijn dagdagelijkse bezigheid als tailor en adviseur, maar meer nog omdat dat één van de beste momenten is om naar podcasts te luisteren. Op een zonnige ochtend in 2016 in Sarasota U.S., tijdens een bezoek aan vrienden, pende ik niets vermoedend in een visionaire opwelling, mijn eigen podcast concept op papier onder de noemer "Sartorial Whispers". Ik zou diverse interessante mannen interviewen rond hun stijl keuze en achtergrond, om zo een verhaal en beeld naar de buitenwereld te brengen, waarom kledij en met uitbreiding investeren in kwalitatief maatwerk, meer is dan het lijkt. Het bleef een draft op papier en nu, vijf jaar later is ook het aanbod aan podcasts rond klassieke mannenmode en tailoring ontploft. Toen bestond dit eigenlijk niet. Aan sich vind ik het niet zo erg dat ik mijn idee toen niet heb kunnen realiseren, ik had het toen waarschijnlijk niet goed gedaan, denk ik. Ik merk gelukkig nu dat er ook enkele andere mannen ergens in de wereld dit onderwerp en passie op hun manier en via dit kanaal weten te brengen en dat is bijzonder fijn, leerrijk en stimulerend.

Geregeld licht ik er via onze SCHAAP kanalen met plezier eentje uit. Recent hadden we het al eens over HandCut radio, Sartorial talks en Unbuttoned met en over Bruce Boyer. Blamo is nog een andere, niet altijd even sterk of inspirerend maar zoeken blijft een deugd en wordt dan ook beloond. De episode "Return of the Roaring 20's" was er zo eentje, waar een digitale chat tussen enkele diverse mannen uit de industrie werd opgezet rond de post-pandemie mode, en welke de impact volgens hen heeft op de maatschappij met betrekking tot kledij.

Dat de meesten onder ons zich ondertussen vast gewenteld hebben in een soort van privé comfort bubbel waar echt het allernoodzakelijkste van toepassing is, is herkenbaar voor velen. Beelden van mannen en waarschijnlijk ook vrouwen die zich enkel boven de gordel aankleden om de zoveelste zoom meeting keurig bij te zitten, of degenen die quasi niemand meer zagen en één werden met hun onesie. Niets nieuws daar, maar wat me wel interesseerde was het fenomeen Gorpcore. Ik kende Normcore als trend, maar deze blijkt een geheel ander ding te zijn en nam gelijkmatig met het virus glansrijk grote delen van de nieuwe it look in. Jacob Gallagher, journalist bij The Wall Street Journal, schreef er een uitgebreid en interessant stuk over onder de titel : "Gorpcore : How Arc'teryx Parkas and Salomon Hiking Boots Became High Fashion"


Ik las het al even voor u en waar het in het kort op neer komt is dat blijkbaar vooral veel New Yorkers tijdens de pandemie en het vele wandelen, hiken en andere buiten activiteiten, meer en meer bekende en nieuwe technische kledij merken zoals Patagonia, North Face, And Wander, deel begonnen uitmaken van het algemene "fashion" look. Bekende influencers en celebs die deze stijl ook meer begonnen te dragen op high end fashion shows zoals Frank Ocean tijdens de mode week in Parijs, of gewoon om een koffie achter de hoek te gaan halen. Wat opvalt is dat het specifiek over heel gespecialiseerde technische kledij gaat waar je een doorwinterde bergbeklimmer al van gaat blozen. Het valt zelf soms niet meteen zo op, maar voor de connaisseurs van het duurdere outerwear spectrum een duidelijk signaal dat je er bij hoort en het snapt. Enkele van die merken zoals The North Face sprongen er dan ook meteen op om enkele nog exclusievere collaboraties en modellen uit te brengen. In dit geval met Gucci. Zoals vaak worden de echte trends op straat geboren en weinig in het hoofd van de mode imperiums. Benieuwd of the trend watchers dit zagen aankomen?

Waarom ik dat interessant vind als tailor in de lage landen?

Het is een onmiskenbaar feit dat ook dit een misschien wel hippere en uitgesproken gevolg is van de 'casualisatie' op kledij vlak. Iets wat we als maatschappij al rijkelijk omarmden voor de pandemie, en zich tijdens volledig heeft weten te ontwikkelen. Zoals ook even aangehaald in de Blamo podcast, is de situatie nu geheel anders dan in het vorige centennium. Toen kwamen de Roaring 20's na een periode van intense oorlog, ontplofte de economie en industriële revolutie en was overvloed en extravagantie de nieuwe hype. Schoonheid, elegantie en kwaliteit voorop, weliswaar voornamelijk in de U.S., maar we kennen het beeld en sfeer allemaal. Nu heerst er een wereldwijde numbness, hebben de meesten onder ons zowel emotionele als financiële tegenslagen te verwerken en zijn er soms gewoon weinig perspectieven. Het was al niet min op dat vlak, jaar na jaar zag ik het klassieke beeld steeds meer terrein verliezen, plaats makend voor stretch, dubbel stretch, triple stretch voor de echte fans, fleece met korte mouwen en hoodies met ingebouwde speakers, enz.


Helaas zit er aan de andere kant van deze tekst een onvermoeibare optimist en blijf ik en vele anderen geloven dat er ook een nieuw bewust zijn is gegroeid.

Dat elegantie en kiezen voor kwaliteit en een ervaring meer dan ooit terug relevant zal worden. Zonder twijfel bij de minderheid, maar toch voldoende om moeite voor te blijven doen en te geloven dat we een verschil maken.


Zoals vaak bij trends zouden deze van relatief korte duur moeten zijn, maar hier vrees ik dat de covid impact veel groter zal zijn dan voorheen. Ik ben er ook niet tegen en zelfs de verkleining van het aantal mannen die wel nog oog hebben voor het premium klassieke verhaal, werden ook alleen maar meer bewust van de diversiteit, kwaliteit en de verschillen tussen generieke kostuums en bedachtzame stukken zoals die van ons.

Sinds de opstart van SCHAAP tailors hebben we dan ook evenredig ingezet om ook casual tailoring uit te bouwen. Iedereen zag het aankomen en wij wilden als één van de eersten een gelijkwaardig alternatief aanbieden. En het mag gezegd en gezien worden, we hebben onze ere plaats daar terecht verdient. Casual tailoring is ondertussen iets waar velen zich over buigen, vaak te snel en te onderbouwd op de markt willen aanbieden om toch de vele aandeelhouders in boxershort, tevreden te houden.

U kan bij ons niet terecht voor die heel specifieke jas die u warm houdt bij -30°, of die gore-tex broek waar u de intenste natuur elementen met kan overleven. Maar we weten als geen ander hoe een über comfortabele knitted polo of zelf t shirt te maken, u een prachtige olijf groene Belgische linnen zomerbroek of u een subtiel nachtblauw unconstructed hopsack jasje te maken voor de komende heerlijke zomeravonden.

U zal zien dat casual en comfort ook bijzonder stijlvol kan en u blij zal zijn dat wanneer de ene hype de andere aflost, u relaxed kan blijven genieten van uw nieuwe klassiekers.

Koen

SCHAAP-line.png
 

Om af te sluiten brengen we graag onze “les amis du mouton” portretten nog even onder de aandacht. Iets waar we met SCHAAP bijzonder fier op zijn en zoals steeds heel graag met u willen delen. Aangezien het SCHAAP verhaal niet op één nacht ontstond, zijn er vele langetermijnrelaties gegroeid doorheen de jaren.

Aristide is nog steeds een vriend, ooit een fijne collega in een vorig tailoring leven en meer dan ooit een Gents stijl icoon met een groot hart in het bijzonder.

Als u iets heeft aan onze vele inspanningen dan mag u het zeker laten weten en delen. Zoals steeds kijken we er naar uit u ook te mogen verwelkomen binnen de SCHAAP-wereld.

Voor meer informatie of wanneer u graag een afspraak wenst te maken kan u ons best telefonisch of per mail contacteren.

Take care, stay positive, dress well

Koen & Ruben

 
SCHAAP-Aristide-Bandora-portret.png
Previous
Previous

N° 23 - "What you see in the mirror, is not what people see when they look at you."

Next
Next

N° 21 - Les amis du mouton: Mr. Aristide Bandora