N° 13 - Les amis du mouton: Mr. Jonas Soenens
Mr. Jonas Soenens
Jonas, zo mag ik hem al vele jaren aanspreken. Dat getuigt ook meteen van de manier waarop we al een decennia lang samen bouwen aan een mooi verhaal, een heel fijne relatie en een indrukwekkende garderobe. Eén van de weinige andere mannen die ik persoonlijk ken die dagdagelijks - binnen een premium business kader - met de nodige aandacht zijn look en presence cultiveert tot een persoonlijk statement.
Jonas moet zowat het perfecte voorbeeld zijn van hoe gedrevenheid, expertise en het constant zoeken naar dat tikkeltje meer in een competitieve business wereld, perfect weet te uiten met zijn voorkomen. Business, not as usual!
LES AMIS DU MOUTON
—
Mrt. 2021: Mr. Jonas Soenens
Officiële naam + naam gebruikt door je vrienden. Kan je kort beschrijven waarmee je de dagen op dit moment vult?
Jonas Soenens - Jonas.
Het adviseren van bedrijven rond leidinggevenden die voor hen het verschil gaan maken, vooral van thuis uit, wandelen, lopen ter voorbereiding van beter fietsweer, genieten van lekker eten, wijn, elkaar in ons nieuwe huis.
Hoe en waar vond je leven plaats toen je 8 jaar oud was? Droeg je vader een kostuum of uniform?
In Heule, de Kromme Olm, toen een nieuw ontwikkelde wijk op een boogscheut van ’t stad (Kortrijk voor alle duidelijkheid, ik kende Antwerpen toen nog niet...) waar je nog in velden door de maïs kon lopen en door den boer achterna gezeten werd, waar we ‘van leger’ speelden, voetbalden, kattenkwaad uitstaken dat meestal onopgemerkt bleef en soms tot probleempjes met omwonenden leidde en opkeken naar de oudere gasten op ’t speelplein’ die al met brommers rondreden en erg cool op een bankje zaten te wezen. Mijn vader droeg geen kostuum, of het moet zijn blauwe kiel geweest zijn om een kilometer verder in de fabriek te werken, pas op, stielman hoor, complexe staalconstructies plannen en monteren. Kledij was en is voor hem ook nooit belangrijk geweest.
‘Wie zichzelf niet is, overtuigt niet’
Welke 3 termen hebben je leraren voor je gebruikt in het 3e middelbaar?
Geen idee. Ik denk dat ik bekend stond als iemand voor wie voetbal heel belangrijk was. Tegen dan speelde ik ook als een eersteklasser bij de Beloften en was ik er op een quasi professioneel niveau mee bezig. Ik was de eerste van de klas en zal dus wel al eens over hun tong gepasseerd zijn. Ik was sterk in taal, met name Engels en Duits waar ik erg hoog scoorde, ondanks dat de lat in het ‘Spes Nostra’ op dat vlak ook erg hoog lag, maar Geschiedenis, Esthetica, Lichamelijke Opvoeding en Plastische Opvoeding zoals dat toen allemaal heette waren favoriete vakken en leraren die me dan ook graag zagen komen. Economie leek me om praktische redenen echter ook zeer zinvol en ik begreep denk ik vrij vroeg dat die dingen allemaal met elkaar verbonden zijn, of je dat nu wil of niet.
Wat betekende cultuur in je gezin en werd het gestimuleerd door je ouders?
Zeker, vooral door mijn moeder. Er stonden boeken van veel grote schildermeesters in de kast in onze woonkamer. Ik herinner me dat ik daar heel veel in keek. Ik tekende zelf ook graag en veel, vooral op jongere leeftijd. Ik kon dat ook goed, maar heb me er nadien te weinig blijven in verdiepen om er echt goed in te worden. Ik heb nogal de neiging om me te smijten op dingen. En dan kan je niet alles erg goed doen. Je moet keuzes maken. Of dat is toch hoe ik het zie. We gingen af en toe naar een museum, een paar keer per jaar, niets extreems. Wat ik meekreeg kan je vooral kunstgeschiedenis noemen. Weinig hedendaags. Dat ben ik later met de basis die ik van thuis uit meekreeg meer zelf beginnen verkennen.
Als je jouw verschillende belangrijke stijlperiodes tussen 16 jaar en nu kort moest beschrijven, welke springen er uit?
De constante is dat het altijd wel belangrijk voor me geweest is. Ik trek niet zomaar iets aan en heb dat ook nooit gedaan. Mijn moeder was een naaister, naaide onder meer voor Natan en andere couturiers, vooral Belgische bij mijn weten. Ze kon en kan nog altijd heel mooie zaken op maat maken en deed dat toen ook al voor mij. Ik denk dat ik weinig klakkeloos overnam. Ik droeg de zaken die ik mooi vond, maar wel met een aantal zaken volgde ik gewoon de trends. Ik heb ook skateschoenen gedragen met een wijdere jeans, erna zijn de broeken steeds smaller geworden en eigenlijk voel ik mij daar ook nog steeds erg comfortabel bij. Ik zocht wel dingen op die niet iedereen had of nog niet had. Als iedereen het had, hoefde ik het niet meer. Pakken zijn maar gekomen door het werk, vanaf mijn 22ste, maar ik ben me vrij snel beginnen toeleggen op maatwerk, onder meer door mijn wat ambetante vormen, jasje en broek die eigenlijk verschillende maten hadden, mijn holle rug, maar ook gewoon omdat ik al snel, zelfs bij duurdere merken teleurgesteld was in de kwaliteit van de stoffen. Duurder, ja, maar ook beter en dus duurzamer. Ik heb pakken die bijna 15 jaar oud zijn. Ik ben altijd jeans blijven dragen, van bij jullie en een paar selecte merken die mijn holle rug, dikke bovenbenen en achterwerk aankunnen... Ik hou van een mooi t-shirt, mooi knitwear, zeker turtle necks. Ik draag nog altijd sneakers, maar draag even goed heel graag lederen laarsjes, ook casual, het hele jaar door. Er is iets tijdloos geworden aan mijn stijl in de zin dat ik dezelfde zaken blijf dragen. Ik kan niet zeggen dat die de laatste 10 jaar nog hard wijzigde, eerder evolueerde.
Spelen stijl en uiterlijk een rol in je huidige leven en op welke manier?
Ja dus. Ik kleed me goed omdat ik het mooi vind. Omdat ik esthetiek in het algemeen, los van kledij, belangrijk vind. En omdat ik me er beter door voel. I dress for the occasion, in die zin dat ik me kleed met een bepaald doel voor ogen: een wandeling in de stad met ons drie, een meeting met een klant, familiebezoek, een date met ons twee, enz. Ik denk na over wat ik draag en waarom.
Welke is de eerste film/acteur die je het meest visueel heeft beïnvloed?
Moeilijke vraag omdat onze hersenen neigen een verhaal te maken dat niet bij de feiten van toen blijft. Ik kon erg opkijken naar personages die een bepaalde cool hadden. Sean Connery in de oude Bond-films blijft me altijd bij. En hoewel die films hopeloos verouderd zijn, zijn stijl blijft overeind. Maar zo kan ik er nog wel een paar opsommen.
Op welke prestatie bent je tot nu toe het meest trots?
Waar ik gekomen ben in het voetbal, ook al was dat mijn wereld niet op de lange termijn. Wat ik heb kunnen realiseren in mijn métier tot op vandaag. Ik hou niet zo van achteruit kijken. Het geeft met het gevoel dat het beste misschien al gepasseerd is. Door bezig te zijn met het nu en de toekomst kan je iets doen om te zorgen dat morgen beter is. Niet noodzakelijk meer, maar beter, anders. Levenskwaliteit is heel belangrijk voor mij.
Is kleding iets waar je regelmatig aan denkt en hoe zou je jouw uiterlijk vandaag de dag omschrijven?
Ik denk dagelijks aan kleding. Nu ontmoet je natuurlijk minder mensen, maar ik betrap me erop altijd een mening te hebben over iemand zijn stijl. Het hoeft niet mijn stijl te zijn, maar ‘een’ stijl. Het inspireert me ook tot het proberen van zaken voor mezelf. Maar ik kopieer niet zomaar en ga niet zomaar mee in een stijl. Daardoor wijzigt mijn eigen stijl eerder incrementeel. Het is nooit baanbrekend als ik iets verander.
Wat is het stuk dat je hebt verloren of kapot hebt gedragen dat je mist?
Ik sta op het punt een turtle neck van Dries Van Noten kapot te dragen. Hij is nog niet weg. Maar als ik eerlijk ben kan dat niet zo lang meer duren. De tijd, veel gedragen en, jammer genoeg, vermoed ik, een mot. De downfall komt soms uit een onverwacht maar voor knitwear gevaarlijk hoekje...
Als tijd en geld geen probleem zijn, wat zou je dan nog willen toevoegen aan jouw garderobe?
Dat ga jij me ongetwijfeld zeggen. Om dan maar geen kledingstuk te noemen, maar een heel belangrijk onderdeel van de stijl van iedere man, voor mij dan toch: Een Greubel Forsey Invention Piece 1.
Hoe belangrijk is je uiterlijk voor de perceptie van jouw persoonlijkheid en algemene uitstraling?
Belangrijk. Maar niet allesbepalend. Het zegt altijd iets, maar niet alles. Een persoon kan heel weinig belang hechten aan uiterlijkheden en toch de moeite waard zijn. Voor algemene uitstraling: er zijn maar weinig mensen die over zoveel charisma beschikken dat ze zelfs in lompen gekleed erboven uitsteken. Het gaat ook over de beste versie van jezelf zijn. Die charismatische in lompen geklede man, zal ongetwijfeld nog sterker uit de verf komen als hij er wat meer aandacht aan besteedt. Ik heb het daarbij trouwens niet over de ‘berekend’ in ‘lompen’ geklede mensen. Die besteden veel aandacht aan de lompen waarin ze gekleed gaan, maar willen doen alsof dat niet zo is. Dat is iets anders.
Hoe vond je de SCHAAP-ervaring ?
Dat is een stomme vraag Koen. Ik koop alleen maar pakken bij jou. Al mij hemden zijn van jou. Al mijn jassen, of toch zeker de niet-technische overcoats en geklede jassen. Veel van mijn nieuwste dassen. En nu begin ik zelfs al mijn knitwear bij jou te kopen...
Denk je dat het uiterlijk en de kleding van invloed zijn op de manier waarop je door de mensen om je heen wordt waargenomen en beoordeeld?
Natuurlijk. Of ze het nu willen toegeven of niet.
Vind je het verhaal/transparantie achter de kleding die je koopt belangrijk ?
Tot op een bepaald niveau. Vakmanschap is voor mij het allerbelangrijkste. Ik hou er niet van ‘goedkoop’ te kopen als het geen superkwaliteitsvol product is. En een respect voor mens en omgeving zijn natuurlijk belangrijk. Maar tot op een bepaald niveau in de zin dat ik daar niet in doorsla. Ik ruik marketingverhaaltjes van verre en ik hou niet zo van de verpersoonlijking van producten. Ik bedoel, het is niet omdat er veel historiek is dat het goed is, omdat er een familie achter steekt dat het echt kwaliteit is, enz. Ik ben eerder op mijn hoede als er veel verhaaltjes nodig zijn. Een product moet voor zich spreken. Factueel en rationeel zeer kwaliteitsvol zijn.
Wat is je favoriete item op dit moment en waarom? Wat was jouw grootste miskoop?
Mijn turtle necks van jullie. Een wijnrode en een off-white. Onopvallend opvallend. Striking pose. Zit en staat me perfect. En natuurlijk de Raglan coat die ik deze winter kocht. Echt top. De grootste miskoop weet ik niet meer. Dat is een tijdje terug. Het zal met schoenen te maken hebben die ik schitterend vond en ze dan te klein kopen omdat je ze echt wil hebben.
Waar haal je jouw inspiratie en welke stijliconen/merken volg je?
Ik ben nooit iemand geweest die zich bewust laat inspireren en van het echt volgen van merken is dus niet echt sprake. Ik pik hier en daar kleine dingen, zonder het echt te weten. Ik browse wel veel op sites zoals Farfetch en MyTheresa om de trends te volgen, 90% daarvan vind ik maar niets. In schoenen ga ik voor Officine Creative en Santoni, heel vaak, maar ook zij hebben niet altijd wat ik zoek of mooi vind. Dries Van Noten volg ik wel, maar dat heeft als ik eerlijk ben te maken met één lievelingsstuk. Ik hou me gewoon heel breed geïnformeerd.
Je vertrekt morgen voor een maand naar jouw favoriete bestemming. Welke is het en welke stukken uit je garderobe neem je zeker mee?
Italië, waarschijnlijk Toscane, nog net boven Piëmonte omdat er nog net iets meer cultuur mee te graaien valt. Er is een geweldige eet-en wijncultuur (in alle goeie restaurants zal je ook topchampagnes en bourgognes vinden). En in Italië moet je het juiste hemd (Schaap, azuurblauw) en de juiste schoenen (Santoni en Officine Creative) mee hebben. In deze tijd van het jaar gaan die turtle necks zeker ook mee.
Wat betekent luxe vandaag voor jou en is dit veranderd sinds 10 jaar geleden?
Ik zie graag mooie dingen. Dat klinkt alsof ik een ekster ben,op zoek naar blinkende dingetjes als ik het zo zeg, maar wat ik bedoel is dat omringt zijn door schoonheid me rust geeft. En ik hou van service die top is, maar niet van zaken die over the top zijn of gaan om statusdrang. Die lijn kan heel dun zijn en ligt voor iedereen ergens anders. Ik hoef geen hotel waar iedereen springt voor mij, maar een plaats waar schoonheid en service hand in hand gaan. Service kan voor mij al zijn dat je een fles goeie wijn zelf uit een wijnfrigo kan halen, zelf open doen en aan het zwembad kan gaan zitten met een goed boek, met uitzicht op de Valle d’Orcia en Monte Amiata, om maar iets te zeggen.
Je bent een professioneel pakken drager, terwijl dat vandaag de dag mogelijk minder moet. Wat spreekt je daarin zo aan en denk je dat het business pak zal overleven?
Het wordt, denk ik, meestal wel verwacht in mijn métier. Anderzijds zie je inderdaad dat het steeds minder gebeurd en/of dat geplogenheden op dat vlak wel wat aan het vervagen zijn. De kleuren evolueren en het wordt wat informeler gedragen. Iedereen geeft er zijn eigen twist aan. Ik hou zelf wel van een traditioneel gedragen pak, mooi hemd en das, de juiste schoenen. Ik denk dat er een zoektocht naar meer kwaliteit aan de gang is en meer en meer zal komen, dieper in de maatschappij zal doorsijpelen, minder pakken, maar betere pakken. Jullie rol daarin is zeer groot. De uitdaging zal zijn om te blijven uitreiken naar die mensen die voldoende pakken dragen, niet het occasionele bruidspak, en die voor die enkele, vijf, tien, twintig pakken geen prêt-à-porter kwaliteit willen, zowel in stoffen als in fit. Hetzelfde met de andere kledingstukken, jeans, truien, enz.
Vind jij ons een waardevolle partner in de zoektocht naar een complete garderobe? Vertel je dit soms tegen vrienden/collega's?
Natuurlijk, dat weet je. Zo merk je ook wel dat een dergelijke partner ook een vertrouwenspersoon is en mensen niet van de ene naar de andere springen als ze al tevreden zijn, zoals ik. Ik zou meer willen betekenen in de zin van klanten aandragen, omdat ik er gewoon 100% achter sta.
Welke restaurants ga je meteen bezoeken als het terug mag?: Pure C in Cadzand, Alberte in Sint-Amandsberg en Ha’Basta in Tel Aviv.
Jouw meest gespeelde Spotify song/album: fluctueert heel erg over alle genres heen... Sunder van Nathan Fake.
Wijn ontdekkingen tijdens de lockdown: Ik denk dat de lockdown daar niet zo bepalend in geweest is, maar dat zal dan toch Arnoux-Lachaux’ Pinot Fin zijn in rood bourgogne, loepzuiver en supersappig. En dat is de basis... zijn cru’s zijn bijna logischerwijze ook top. En wij drinken erg graag champagne. Daarin de herontdekking van Prévost’s La Closerie (herontdekking omdat ik hem jaren niet gedronken heb gezien dankzij het advies om hem 6 à 8 jaar te laten liggen nadat die op de markt komt) en de Brut Réserve van Bérêche, die prijs-kwaliteit top is. Het is bijna niet fair omdat ik zoveel lekkere wijnen niet opsom die ik al veel langer ken.