N° 10 - Les amis du mouton: Mr. Jean-Christophe Hoste
Mr. Jean-Christophe Hoste
Ik herinner het me nog perfect toen ik Jean Christophe voor het eerst zag verschijnen, meer dan 10 jaar geleden. Hij was zoals veel mannen ook op zoek naar een mooi pak, expertise en passie. Anders dan de vele mannen die ik mocht helpen, is het feit dat hij in een rolstoel zit. Meteen klikte er iets in mijn hoofd en zag ik in de eerste plaats een bijzonder trotse man, zoekend naar iemand die hem zou willen en kunnen helpen om hem evenwaardig te kleden en zijn innerlijke dandy vorm te geven.
Ik moet schromelijk toegeven dat ik zelf er voordien weinig of niet had bij stil gestaan, maar als je in een rolstoel zit en je wil je graag mooi kleden dan is het aanbod, de wil en mogelijkheden om iemand correct te helpen bijzonder beperkt. Gelukkig vonden we mekaar toen en werd het voorbije decennium er eentje met vele mooie gedeelde momenten en kostuums. Een boeiende en intense zoektocht naar stoffen en een bijzondere vriendschap, die we hopelijk binnenkort opnieuw mogen vieren op één van onze gastronomische tochten.
LES AMIS DU MOUTON
—
Feb. 2021: Mr. JC
Officiële naam + naam gebruikt door je vrienden. Kan je kort beschrijven waarmee je de dagen op dit moment vult?
Jean-Christophe Hoste; JC of Jean.
Ik ben directeur Communicatie en Events bij Egmont, het Koninklijk Instituut voor Internationale Betrekkingen. Dat betekent dat ik ervoor zorg dat mensen weten dat wij beleidsgerichte papers publiceren over een breed scala aan thema’s rond internationale relaties. Hier enkele voorbeelden: het buitenlandsbeleid van Europa, Migratie in Afrika of het Belgische Ruslandbeleid. Daarnaast ben ik ook verantwoordelijk voor alle events die we rond deze en andere thema’s plannen.
Hoe en waar vond je leven plaats toen je 8 jaar oud was? Droeg je vader een kostuum of uniform?
Op mijn 8e woonde ik in Ledeberg bij Gent en droeg bij mijn weten niemand in mijn omgeving een kostuum. Kostuums dat was toen in mijn familie iets voor formele gelegenheden zoals huwelijken en begrafenissen. Later heb ik mijn vader wel bewust kostuums weten dragen maar dan was ik al een paar jaar ouder.
Welke 3 termen hebben je leraren voor je gebruikt in het 3e middelbaar?
Rebel, intelligent maar liever lui dan moe. Dat laatste heb ik afgeleerd, hopelijk is de rest wel gebleven!
Wat betekende cultuur in je gezin en werd het gestimuleerd door je ouders?
In mijn gezin werd naar cultuur (literatuur, musea, opera, theater) verwezen als iets zeer verheven maar wij zelf als gezin deden zelden mee aan culturele activiteiten. De culturele bagage in mijn gezin was zeer beperkt. Ik heb nadien zelf, en zeker samen met mijn vrouw en zoon, ruimschoots dat tekort aangevuld en blijf dat ook doen. Voor mij is cultuur even belangrijk als eten en drinken.
Als je je verschillende belangrijke stijlperiodes tussen de 16 jaar en nu kort moest beschrijven, welke springen er uit?
De eerste periode die er voor mij uitspringt is de ontdekking van tweedehandswinkeltjes waar je voor geen geld kledij kon kopen met een verhaal. Mijn eerste look bestond uit een oude leren jas, een wit t-shirt en jeans. Nadien in mijn new wave periode was alles zwart. De derde periode was tijdens mijn stage waarin gevraagd werd dat we in kostuum naar kantoor kwamen. Zonder budget is dat een moeilijke oefening dus: lang leve de pakkenafdeling van de DOD in Brussel!
Spelen stijl en uiterlijk een rol in je huidige leven en op welke manier?
Ik vind het verzorgen van mijn voorkomen belangrijk, het is voor mij een teken van respect naar mezelf en naar de anderen met wie ik in contact kom. Ik draag dagelijks kostuums, hemden en (vlinder)dassen en vind het bijzonder leuk en leerrijk om een eigen stijl te ontwikkelen door het combineren van stoffen, kleuren en stijlen.
Welke is de eerste film/acteur die je het meest visueel heeft beïnvloed?
Ik denk daarbij aan een trilogie en twee regisseurs: The Godfather trilogie, Peter Greenaway en Almodovar. De Godfather omdat mannen daarin pakken droegen en daar ook aandacht aan besteden. Greenaway en Almodovar omwille van hun manier waarop ze omgaan met kleur en beeld. Het belang van het vinden van het juiste timbre van een kleur van ingetogen tot zeer uitbundig vind ik bijzonder fascinerend en ook van toepassing op stoffen.
Op welke prestatie bent je tot nu toe het meest trots?
Dat ik na elke tegenslag er weer tegenaan ga, mezelf in vraag stel, en elke dag de beste versie van mezelf probeer te zijn.
Is kleding iets waar je regelmatig aan denkt en hoe zou u uw uiterlijk vandaag de dag omschrijven?
Ik ben dagelijks bezig met mijn kledij. Ik probeer een stijl te ontwikkelen die ik het best kan omschrijven als wheelchair gentleman: gevoel voor stijl kent geen beperking.
Wat is het stuk dat je hebt verloren of kapot hebt gedragen dat je mist?
Ik ben door de jaren heen een paar keer verhuisd en daarin ben ik een set parelmoeren manchetknopen en varkenslederen handschoenen van mijn overgrootvader verloren. Dat doet me nog steeds hartzeer want ik had ze gekregen van mijn grootvader.
Als tijd en geld geen probleem zijn, wat zou je dan nog willen toevoegen aan uw garderobe?
Zelf stoffen maken en experimenteren met sterkte, kleur en weving. Stoffen die aan de roaring twenties doen denken zoals in de reeks “Boardwalk empire” met een moderne twist.
Hoe belangrijk is uw uiterlijk voor de perceptie van uw persoonlijkheid en algemene uitstraling?
Uiterlijk is zeer belangrijk en ik merk dat zeer uitdrukkelijk omdat ik in een rolstoel zit. Mensen voelen zich daardoor in eerste instantie onwennig. Ik ben me bewust van het feit dat ik er wat anders uitzie dan de meeste mensen. Ik hoop dat ik door de zorg die ik aan mijn kledij besteed mensen een duwtje geef om voorbij een eerste indruk te kijken naar de persoon die in die rolstoel zit.
Hoe vond je de SCHAAP-ervaring ?
SCHAAP is voor mij veel meer dan een ervaring. Ik heb het ontstaan ervan van nabij meegemaakt door een intense vriendschap die ik koester. Daarnaast denk ik dat Ruben en Koen iets bieden op het vlak van mannenkledij dat zijn gelijke niet kent in België. Als ik me vergis wil ik de anderen die dit doen ook graag leren kennen!
Denk je dat het uiterlijk en de kleding van invloed zijn op de manier waarop je door de mensen om je heen wordt waargenomen en beoordeeld?
Zeer zeker! Vandaar dat ik een profiel als wheelchair gentleman heb bedacht om mijn ding te kunnen doen niet alleen met mijn kledij maar mijn interesse in stoffen en kleuren. Het is een uitlaatklep voor mijn sartoriale interesses maar het heeft ook veel van mijn vrienden en collega’s anders naar me doen kijken.
Vindt je het verhaal/transparantie achter de kleding die je koopt belangrijk ?
Ik vind het verhaal achter een stof of een stuk dat ik koop zeer belangrijk. Het ambacht dat erin kruipt, de expertise die daarmee gepaard gaat, en de mogelijkheid om die te ondersteunen zijn voor mij belangrijke argumenten.
Wat is je favoriete item op dit moment en waarom? Wat was uw grootste miskoop?
Mijn favoriete herfst/winterpak is mijn pruimkleurig corderoy gemaakt uit een stof van Carnet. Mijn favoriete lente/zomerpak is mijn blauwgroene gunclub van Vitale Barbarisco Canonico. De grootste miskoop zijn slecht gemaakte hemden.
Waar haal je jouw inspiratie en welke zijn de stijliconen/merken die je volgt?
Het is een mix van boeken, magazines, youtube en podcasts ik lijst er hier een selectie op: HandCut Radio - L’etiquette - The Rake - Hugo Jacomet.
Je vertrekt morgen voor een maand naar uw favoriete bestemming. Welke is het en welke stukken uit je garderobe neem je zeker mee?
Ik heb niet één favoriete bestemming: Firenze, Beiroet, Kopenhagen laat maar komen. Ik zou zowel mijn Solbiati linnen pak meenemen als mijn Irish linnen broek, zonder mijn SuperDuper hoed te vergeten uiteraard!
Wat betekent luxe vandaag voor jou en is dit veranderd sinds 10 jaar geleden?
Luxe is kunnen sparen om iets moois en duurzaams te kunnen kopen. Ik spaar voor elk stuk dat ik me aanschaf om daar 10 jaar en langer plezier aan te hebben. Zo ben ik 10 jaar geleden aan mijn pakkencollectie begonnen. Luxe is voor mij duurzaamheid kunnen combineren met mijn persoonlijk gevoel voor schoonheid.
Je bent een professioneel pakken drager, terwijl dat vandaag de dag mogelijk minder moet. Wat spreekt je daarin zo aan en denk je dat het business pak zal overleven?
Ik vind een pak een klassieker die permanent aan evolutie onderhevig is. De stijlen veranderen, worden hernomen of afgezworen maar het pak komt altijd terug onder een of andere vorm. Een pak laten maken in je favoriete stof is een zeer oud gebruik dat nu ook opnieuw wordt gedaan met nieuwe stoffen en technieken. Een pak geeft je een silhouette waar ik van hou, je kan met accenten spelen die datzelfde pak een heel andere uitstralingen geven. Ik hou van de veelzijdigheid van een pak en dat is de sterkte van een klassieker. Het pak zal overleven en het pak van de zakenman zal evolueren, zoals trouwkledij evolueert.
Vindt u ons een waardevolle partner in de zoektocht naar een complete garderobe? Vertelt u dit soms tegen vrienden/collega's?
Ik doe dat als ik denk dat iemand daarvoor open staat.
Volg JC zijn verhalen op Instagram #wheelchairgentleman
Welke zijn de restaurants die je meteen terug bezoekt als het terug mag?: Souvenir, Rizoom
Meest gespeelde Spotify song/album: Sense/ Una Rosa Blanca van Ibrahim Maalouf
Wijn ontdekkingen tijdens de lockdown: Les Pieds Rotis 2018 - Morgon 2018