N° 53 - Les amis du mouton: Mr. Gideon Kiefer
Mr. Gideon Kiefer
Eén van de belangrijkste redenen dat we “Les amis du mouton” in het leven hebben geroepen, is om maatwerk zoals wij het zien, van de grote clichés te willen verlossen. Door geregeld enkele van onze klanten en jarenlange relaties zelf aan het woord te laten, creëren we geen illusie maar een echt persoonlijk verhaal en beeld. Eén van de meer recente relaties is Mr Gideon Kiefer. Via een bevriende kunstenaar kwam hij bij ons terecht en bleek dit voor beiden een bijzondere ontdekking.
Voor wie hem en zijn uitmuntend werk nog niet zou kennen is dit “LAM” portret ongetwijfeld een goede start. Voor wie hem wel al kent, zonder twijfel een dieper inzicht in de man achter de kunstenaar, of de kunstenaar in de man. Alleszins inspirerend, open en stijlvol. Geniet er van en ga zeker eens kijken naar één van zijn expo’s.
LES AMIS DU MOUTON
—
Mr. Gideon Kiefer
Officiële naam + naam die je vrienden gebruiken en hoe ziet je professioneel leven er uit?
Als kunstenaar ben ik gekend als Gideon Kiefer. Die naam wordt dan ook doorgaans gebruikt als ik me in het kunstwereldje begeef. Mijn familie en vrienden noemen me bij mijn echte naam. Maar ondertussen heb ik ook al vrienden in dat kunstwereldje en soms, heel soms, wanneer het echt gênant wordt, vraag ik dan om mijn echte naam te gebruiken…
Hoe en waar speelde je leven zich af toen je 8 jaar was? Kleine familieschets + lokaliteit.
In Neerpelt, Limburg. Meer bepaald in de wijdse bossen van de Grote Heide die nu nog vaak figureren in mijn werk. Het romantisch beeld dat je ziet als je denkt aan opgroeien in een bos, dat was mijn jeugd.
Mijn vader droeg enkel een kostuum op plechtige momenten en feestdagen. Later ook naar zijn werk.
Welke 3 termen gebruikten je leraars voor jou in het derde middelbaar?
Ik was geen goed student, maar ik heb dat nooit gemerkt aan opmerkingen van leerkrachten. Ik werd wel gecomplimenteerd op mijn tekenwerk. Dat gaf me een zeker aanzien bij de leerkrachten, tenminste, zo voelde ik dat toch aan.
Wat betekende cultuur in jouw gezin en werd dit door je ouders gestimuleerd?
Mijn ouders gingen nooit vaak naar een theatervoorstelling of een tentoonstelling. Desondanks sijpelde cultuur heel subtiel ons huis binnen. Door de verhalen van mijn vader bijvoorbeeld. Hij speelde eind jaren 60, begin jaren 70 in een cabaretgezelschap, met onder andere Johny Voners. Na mijn geboorte koos hij voor meer zekerheid en is er helaas mee gestopt. Maar af en toe, bij bepaalde gelegenheden of feesten, stak hij een kleine sketch of goochelact in elkaar. Dat was altijd magisch.
En mijn meter, maar vooral mijn grootvader waren beide geen onverdienstelijke hobby-schilders en telkens als ik ben hen op bezoek kwam, vergaapte ik me aan hun schilderijen.
Maar wat mij misschien nog meer heeft beïnvloed was een 30-delige kunstencyclopedie die mij ouders als huwelijkscadeau hadden gekregen. Die stond in de woonkamer. Uren heb ik daar in zitten turen. Ik heb daar ook veel van opgestoken. En zelfs tot op de dag van vandaag is die bepalend geweest voor mijn artistieke voorkeuren.
Als je je diverse grote stijl periodes kort zou moeten beschrijven tussen je 16 en nu, welke springen daar uit?
Ik ben tijdens mijn academiejaren in Antwerpen een tijd lang model geweest voor o.a. Raf Simons, Dries van Noten, Walter Van Beirendonck… op die manier kwam ik in aanraking met en had ik toegang tot hun kledij. Ik heb nog steeds een zwarte lederen trenchcoat van Raf Simons, een piece-unique, op mijn lichaam gemeten en gesneden uit een oude lederen zetel. Maar ik liep toen vooral rond met brede kostuumbroeken van Dries. Die waren heel speciaal. Je kon ze zowel met street ware combineren als met een geklede blazer.
Welke muziek had een impact op je attitude en stijl?
Ik ben nogal eclectisch wat muziek betreft. En dus heeft er nooit één stijl een bepalende invloed op mij gehad. Ik ben nooit één ding geweest, nooit een new waver of een hard rocker of zo.
Maar ik heb over het algemeen een voorliefde voor rustige en een beetje trieste of melancholische muziek. Mijn vrouw vindt mijn muziek deprimerend…
Minimale en repetitieve dingen komen dus ook vaak voor in mijn playlists.
Welke is de eerste film/acteur/kunstenaar die je visueel het meest heeft beïnvloed?
Net zoals met muziek heb ik me nooit gekleed met een acteur of film als inspiratie. Maar in mijn diepste fantasieën loop ik rond zoals Dirk Bogarde in Death in Venice. Het kostuum in gebroken wit afgetopt met een rode cravat en dito hoed dat hij in de eindscène met zwarte uitgelopen haarverf bevuilt, is me altijd bijgebleven.
Op welke prestatie bent u tot nu toe het meest trots?
Op mijn carrière als kunstenaar. Dat mijn werken in de buitenwereld verspreid geraken en in mensen hun leven een 'aanwezigheid’ worden. De wetenschap dat ze dagelijks bekeken worden in woonkamers en collecties is een heel geruststellende gedachte. Ik krijg regelmatig mails of berichten met mooie complimenten van mensen die geraakt zijn door mijn werk. Dat iemand daarvoor in zijn of haar pen kruipt vind ik heel ontroerend en dan klop ik me even op de schouder. Goed gedaan, Gideon!
Is kledij iets waar je geregeld over nadenkt en hoe zou je je look vandaag benoemen?
Ik denk daar zeker over na. Maar het is zeer afhankelijk van de dag. Ik heb dagen dat ik niet buiten kom en enkel in mijn atelier vertoef. Dan draag ik vaak oude kleren die vuil mogen worden. Maar een strak gesneden werkkostuum zou zeker niet te versmaden zijn.
Welk stuk dat je ooit bent kwijtgespeeld of hebt kapot gedragen zal je altijd bijblijven?
Het tegenovergestelde eigenlijk. Ik heb nog een jasje van Raf Simons dat ik ondertussen al bijna 30 jaar draag! Niet te verslijten. Net zoals een mooi hemd van Kristof Demunck. Kristof is de voormalige eigenaar van het legendarische café Bar Tabac in Antwerpen waar ik in de jaren 90 enkele jaren gewerkt heb en die toen ook een modelijn had met handgemaakte hemden en kostuums. Hij is nu de eigenaar van Kapsalon Kaprijke in Gent. Ook dat hemd is onverwoestbaar. De kledinglijn heette Tabac en ieder kledingstuk had een in zilver gegoten tabacsymbooltje, zoals dat van de franse Tabac, als logo opgenaaid. Super stylish…
Als tijd en geld geen probleem zijn, wat zou je dan nog willen toevoegen aan je garderobe?
Meer tailormade kostuums?
Hoe belangrijk vind je je eigen voorkomen in relatie tot de perceptie van je persoonlijkheid en algemeen voorkomen?
In mijn hoofd is dat belangrijk maar in realiteit kom ik er niet toe om daar consequent in te zijn. Het is wel iets waar ik aan werk…
Hoe vond je de SCHAAP-ervaring?
Ik ben nog maar een recent SCHAAP geworden. Maar het bevalt me uitermate. Het totaalpakket is helemaal top. Er wordt tijd voor je genomen om je beter te leren kennen en dat samen met hun intuïtieve manier van benadering werkt zeer goed. Je krijgt voorstellen van originele stofkeuzes die uitdagend kunnen zijn maar waar je je ook ter gelijkertijd meteen mee kunt associëren.
Denk je dat het uiterlijk en de kleding van invloed zijn op de manier waarop je door de mensen om je heen wordt waargenomen en beoordeeld?
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen bewust of onbewust een beeld van iemand maakt aan de hand van hoe die eruit ziet. Het is door het uiterlijk dat je een eerste indruk van een persoon vormt. Maar of ik daar iedere dag mee bezig ben is nog een andere zaak. Je kan daar heel berekend in zijn, maar ik zit zo niet in elkaar.
Vind je het verhaal/transparantie achter de kledij die je koopt belangrijk?
Zeker. Ik heb altijd een voorkeur gehad voor kledij die ‘hier’ en ethisch gemaakt wordt. Mij zie je niet in een H&M of zo. De kledij die ik koop is daarom wel wat duurder, maar zoals mijn jasje van Raf of het hemd van Kristof aantonen, kan je die dingen jaren dragen omdat ze kwaliteitsvol gemaakt zijn. Zo heb ik veel stukken in mijn garderobe die al enkele jaren meegaan. Ook van de pakken die ik bij SCHAAP laat maken zal ik nog jaren plezier hebben.
Wat is je lievelingsstuk momenteel en waarom? Wat was je grootste miskoop?
Mijn favoriete item is een juweel van mijn vrouw Sofie. Zij is juweelontwerpster en heeft een uniek zilveren hangertje voor me gemaakt van een van mijn oude soldaatjes. Ik vind dat zo geslaagd dat ik het zo vaak als mogelijk bovenop mijn kledij draag, for the world to see.
Ik heb het geluk dat ik miskopen snel kan vergeten en dus weet ik er geen meer.
Inspiratie nu en is er een stijl icoon/merk dat je volgt?
Dat kan van alles zijn en kan alle kanten op gaan. Het is bij mij zeer aan het moment gebonden. Soms als ik bijvoorbeeld een jonge Alain Delon zie, denk ik, ja dat is het. Maar de volgende keer kan ik weer helemaal onder indruk zijn van de uitgekiende slordigheid van een Gainsbourg en zijn Repetto schoentjes. En soms zie ik een sjofele professor op tv en dan denk ik, wat ziet die er cool uit. Je kan nog zoveel stijlvolle kledij dragen als je wil, het totaalpakket moet kloppen en dat kan je niet kopen.
Je vertrekt morgen voor een maand naar je favoriete bestemming. Welke is die en welke stukken uit je kleerkast neem je zeker mee?
Dan ga ik me warmer moeten kleden. Bestemming Orkney eilanden. Een kleine archipel net boven Schotland. Het is eigenlijk helemaal niet zo ver maar je hebt er al 3 vluchten voor nodig om er vanuit België te geraken. Dus je voelt er een zekere afstand met de hectische wereld en daar geniet ik enorm van. Het is een stimulans voor de fantasie. Het is er ruw, er staan geen bomen, maar het ligt vol met neolithische archeologie van wereldniveau en natuurlijk is er subliemeWhiskey!
Ik neem mijn gevoerde kalfsleren handschoenen zeker mee. Ooit gekocht in de prachtige Ganterie Boons in Antwerpen. Ook hier weer, kwaliteit gaat jaren mee.
Wat betekent luxe vandaag voor jou?
Luxe voor mij is de tijd die ik heb om bezig te zijn met mijn werk. Gelukkig heb ik mijn leven zo kunnen inrichten dat het merendeel van mijn tijd hieraan gespendeerd kan worden.
Materiële luxe is ook aangenaam, maar komt zeker niet op de eerste plaats. Desondanks kan ik echt wel genieten van een mooi voorwerp, meubel of een kostuum. Ik heb ook een bescheiden kunstcollectie en wanneer ik een nieuw werkje aankoop of ruil dan wordt ik daar oprecht blij van. Ik kijk dagelijks naar mijn wall of fame en doe dat altijd met een glimlach.
Je bent een sterk visueel ingesteld iemand, kijk je ook zo naar wat je draagt?
Ik probeer dat wel te doen. Ik ben bij mijn weten altijd wel bezig geweest met wat ik draag. Maar dat gaat in golven. Momenteel houdt het mij weer veel meer bezig.
Vindt je ons een waardevolle partner in de zoektocht om je garderobe aan te vullen? Laat je dit soms vallen bij vrienden/collega’s?
Absoluut!
Welke zijn de eerste restaurants die je meteen terug bezoekt als het terug mag?
Izumi in Antwerpen. Japans van een topniveau. Leren kennen door mijn vriend Joost Zweegers.
Toma in Luik. Een sterrenchef die wegens een echtscheiding opnieuw moest beginnen. Hij heeft zijn ster nog niet terug, maar dat vond ik niet zo erg. Zo bleef het nog betaalbaar.
La Sirene in Cap Gris nez. Fruit de mer op zijn best met zicht op het Verenigd Koninkrijk. Wat meer kan een mens willen?
Meest gespeelde Spotify song/album?
Ghosteen van Nick Cave heeft lange tijd op repeat gestaan in mijn atelier. Daar is een hele reeks schilderijen op gemaakt.
Welke ontdekkingen deed je voor jezelf het voorbije jaar?
Ik heb weinig nieuwe dingen leren kennen. De internationale kunstwereld is tijdens de pandemie toch wat stilgevallen waardoor er niet veel buitenlandse kunstenaars in België getoond werden. Dus heb ik enkel het werk van Belgische kunstenaars gezien zoals een Bram De Munter of een Jean-Marie Bytebier.
Extra
Website : http://www.gideonkiefer.com
Current expo : De Halle - Geel tem 27 Maart - meer info
Gallerij : Geukens & De Vil