N° 94 - good reads : Status and Culture

Cover Status and Culture by W. David Marx


Gezien cultuur iets is dat ons ook enorm boeit, blijft ook onze boekenkast groeien en lichten we ook hier graag af en toe een boek uit waarvan we vinden dat het zeker aandacht verdient. Deze keer alle ogen gericht op het laatste boek : ‘STATUS AND CULTURE: How Our Desire for Social Rank Creates Taste, Identity, Art, Fashion, and Constant Change’ van W.David Marx


Intro

Op de achterzijde van het boek staan er een 7 tal gevatte aanprijzingen van enkele invloedrijke schrijvers en critici, waaronder G. Bruce Boyer, Chuck Klosterman, Rachel Seville Tashjian,… met elk in hun woorden een lofzang voor dit toch wel bijzondere boek. Geen boek zonder schrijver, dus eerst even een kleine up date over W.David Marx in zijn eigen woorden in een interview met The Armoury

Ik groeide op in het zuiden, maar in een academische familie, en had het geluk naar een internationaal baccalaureaatsprogramma te gaan in een openbare middelbare school. Op 17-jarige leeftijd verbleef ik drie weken in een klein stadje op het Japanse platteland, dat toevallig de zusterstad was van mijn woonplaats Pensacola, Florida. Ik had Frans en Duits gestudeerd, maar besloot toen dat ik Japans wilde studeren aan de universiteit. Na mijn eerste studiejaar liep ik drie maanden stage in Tokio bij uitgeverij Kodansha. Ik was al geïnteresseerd in Japanse popmuziek, maar tijdens die reis, toen ik voor een Japans modetijdschrift werkte, ontdekte ik de Japanse straatmode. Uiteindelijk schreef ik mijn afstudeerscriptie over de specifieke marketingtechnieken van die straat modemerken, zoals gelimiteerde goederen in beperkte oplage en verborgen winkels, die toen contra-intuïtief leken maar nu zeer gangbaar zijn bij merken als Supreme. Ik heb veel tijd besteed aan het zoeken naar antwoorden in de disciplines antropologie, sociologie, geschiedenis en consumentengedrag. En sindsdien ben ik blijven nadenken over de innerlijke mechanismen van cultuur. Opgroeien in een academische familie gaf me het geloof en het vertrouwen dat het nastreven van dit soort intellectuele interesses een normale en natuurlijke zaak was.


Zijn aanwezigheid en vele jaren residentie in Japan waren de basis in relatie tot zijn Amerikaanse achtergrond en de opvallende en verrassende aanwezigheid van de IVY look bij de Japanse jeugd, voor zijn eerste boek Ametora: How Japan Saved American Style.

In zijn tweede boek : Status and Culture, waar we vandaag op focussen, graaft hij steunend op bijzonder veel research van andere denkers en onderzoekers doorheen de geschiedenis zich een weg tussen antropologie, sociologie, filosofie en sociale psychologie met de vraag welke de invloed is van status in de brede zin op cultuur.

U merkt meteen geen doorsnee stationsnovelle en eerlijk is eerlijk, zelf al is de Engelse taal me niet vreemd, ik had toch veel nood aan opzoekingswerk van bepaalde woorden, gezien de nuances en vaak zelf academische benadering van specifieke onderwerpen en terminologie. Maar zoals steeds loont het om door te bijten en is het aan zich een bijzondere gedachtengang vol geschiedenis, grappige facts and figures over lang vervlogen tijden, excentrieke voorkeuren van aristrocaten in 1700 zoals ananas, maar ook meer recente. Hoe warme chocolade als een exclusieve godendrank, zich naar quasi elk huishouden in de 20ste eeuw wist te banen. Hoe Perrier de Amerikaanse elite wist te veroveren en waarom Drake's reeds een bijzonder exclusieve kast vol Birkins voor een toekomstige vrouw heeft ingericht in zijn huis. Zelf een episode van Lassie - de wereldberoemde langharige colliehond - zorgt voor hilariteit maar ook inzicht.


Ametora: How Japan Saved American Style.


Waarom dit een interessant boek is ?

Wel een groot deel van het boek gaat over de invloed van trends, rages en hoe die onze cultuur (vooral dan wel de westerse) hebben gevormd en dit blijven doen. Waarom bepaalde sociale groepen zich meer aangetrokken voelen tot die uiterlijke luxe merken en de daarbijbehorende status, die wanneer je het boek leest bizar genoeg weinig getuigt van originaliteit. Op welke manier merken zich meer dan anderen manifesteren en enorm veel moeite doen om tot dat elite clubje van status symbolen te horen.

W. David Marx schrijft dat hij tot zijn onderwerp werd geïnspireerd omdat hij "geen enkel boek kon vinden dat het Grote Mysterie van de Cultuur verklaart."  Het hoofdlettergebruik roept onmiddellijk en bewust grootsheid op: geheimzinnige wetenschappelijke traktaten, Mr. Casaubon's gedoemde zoektocht naar "De sleutel tot alle mythologieën" - om nog maar te zwijgen van het grootste deel van het oeuvre van Malcolm Gladwell.

Marx, een schrijver met een bijzondere belangstelling voor culturele trends, komt snel tot zijn stelling: We kunnen het mysterie van "hoe cultuur in de loop der tijd verandert" niet ontrafelen, stelt hij, zonder de status te begrijpen. In een poging om "alle belangrijke theorieën en casestudies samen te voegen om te verklaren hoe cultuur als systeem werkt en waarom cultuur in de loop van de tijd verandert", stelt het boek verschillende vragen: Is cultuur slechts een bijproduct van status? Is klassenangst de ultieme meststof voor artistieke productie? Nemen we allemaal gedachteloos "bepaalde technieken over om semiotisch succes te verzekeren?" Maken we "onze esthetische keuzes binnen de context van status?"

Voor wie het Mr Marx graag zelf hoort uitleggen, is deze Blamo podcast episode alvast een goede introductie.

Daardoor wordt het ook opnieuw duidelijk hoe anders wij tailors ons verhouden in de maatschappij en waarom ook wij een specifiek type mensen meer aanspreken dan anderen. Een plaats die we graag innemen en bijzonder fijn vinden, met wie moeite doet om toch iets persoonlijk voor zichzelf op vlak van kledij weet uit te stippelen.

Tailoring zal nooit meer mainstream worden, dat is een feit en het is ook verontrustend te noemen hoe sterk de invloed van het internet wel niet is op de algemene stijl vandaag. Helaas redelijk nefast voor het individu alsook onze cultuur in brede zin. Desondanks blijven ook wij een belangrijke rol spelen en merken we toch dat er opnieuw meer waarde wordt gehecht aan expertise, een visie en beeld op maat gemaakt.

Kiezen voor maatwerk is niet enkel een financiële kwestie, maar zeker veel meer een bewuste keuze, waar wij met SCHAAP alleen maar kunnen achter staan.

Zoals steeds kijken we er naar uit u mee te mogen in onze wonder wereld van tailoring met een goed verhaal.

Groeten,

Koen &Ruben


Previous
Previous

N° 95 - Summer Inspiration : The White Lotus

Next
Next

N° 93 - Een blog over veel gestelde vragen in de zoektocht naar de juiste maatwerk partner