N° 169 - Status check: meest invloedrijke kledingstuk voor mannen uit de 20ste eeuw
SCHAAP - a seagull, a painting and a suit - Picture by @damondebacker
Intro
Weet u wat het meest invloedrijke stuk uit de garderobe van de man in de 20ste eeuw was ? Om maar meteen met de deur in huis te vallen, (trom geroffel) volgens de vele reeds verschenen publicaties, blijkt dat zonder enige twijfel het pak te zijn.
De oorsprong van het moderne pak ligt in het begin van de 19e eeuw, toen het opkwam als een formeel alternatief voor de uitgebreide en extravagante kleding van die tijd, een tijd waarin de industrialisatie en de opkomst van het kapitalisme de wereld een nieuwe vorm gaven. Naarmate bedrijven formeler en gestructureerder werden, veranderde ook de kleding van de mannen die er leiding aan gaven. Pakken ontwikkelden zich door de aura van professionaliteit, orde en ernst die ze uitstralen. De strakke lijnen, de precieze snit en de aandacht voor detail maakten het al snel tot een symbool van elegantie en verfijning. De zwarte, marineblauwe of grijze kleuren van zakenkostuums werden gekozen om hun ingetogen sombere tinten, die de ernst van handel en commercie weerspiegelen. Tot op de dag van vandaag straalt een pak een verfijning uit waar maar weinig andere kledingstukken aan kunnen tippen.
Geboren in de schoot van de verlichting en groot gemaakt tijdens de industriële revolutie, het teken van macht, invloed en vooral vertrouwen binnen een business spectrum, maar even goed op het witte doek, de trouwpartijen, en zoveel meer. Dat kledingstuk dat zowaar overal voor kon dienen en er altijd goed, respectvol en elegant uitzag.
Het zou bijzonder weinig origineel zijn om opnieuw deze doos van eindeloze complimenten aan het adres van het kostuum open te trekken en zoals u weet, proberen we steeds de zaken door onze SCHAAP bril te bekijken. Maar het is waar dat er weinig andere kledingstukken zo makkelijk en divers in te zetten zijn. Als experten die dagelijks mogen zien wat dit met een man doet, absoluut terecht.
Maar wat betekent dit anno 2024 nog? Of het ook zijn ere plaats in de 21ste eeuw zal kunnen opeisen, lijkt ons alvast minder evident, om maar niet te zeggen, dat we een bijzonder sterke terugval mogen verwachten. Van mega ster naar witte neushoorn. Is dat erg?
In deze 169ste blog toch enkele woorden van onvermoeibare steun, om u er in volle voorbereiding voor de komende feestelijkheden. Ons motto : “niets van aan trekken, behalve dan dat fantastische (hopelijk) SCHAAP pak.” U weet dat u zal stralen en samen met u blijven we deze trouwe partner de aandacht geven die het verdient.
1 What’s going on?
Sinds het begin van de 20ste eeuw zijn er al bijzonder veel grote veranderingen gebeurd op zowel sociaal, economisch, wetenschappelijk,… vlak die allemaal hun sporen nalieten op wat onze hedendaagse maatschappij is geworden. Wat mij (als niet geschiedkundige of andere specialist ter zake) opvalt, is dat wanneer ik nadenk over quasi alle decennia in die eeuw, er zich telkens vaak heel duidelijke, prominente lijnen aftekenden, die uiteraard niet overal, maar toch het grootste deel van de Westerse wereld overspoelden. Van muziek stijlen, haarsnit, verborgen drank gelegenheden, industrialisatie, kunst, de monopolies van de zeer rijken tot de beleving van live muziek en masse, ze in hindsight allemaal precies net 10 jaar duurden, of we ze toch misschien zo makkelijkst konden afschrijven. Ze eigenlijk redelijk overzichtelijk waren. Anyway, ik laat graag die geschiedenis over aan de experten, maar we maken er natuurlijk allemaal levend deel van uit.
Waar ik naartoe wil, is dat de verschuivingen sinds het begin van de 21ste eeuw, toch wel anders aanvoelen. Groter, sneller, rommeliger, bedreigender, vaak gebaseerd op holle hypes, met een verwoestende kracht die duidelijk hét systeem en het individu zo onder druk zet, dat zelf het primair humane geluksgevoel quasi is gemuteerd.
Binnenkort breekt er terug een periode aan van reflectie, lijstjes, trends, wie deed wat en feest tenues. In het mode segment, dat ik van op een afstand soms volg, merk je jaar na jaar de overvloed van heel korte trends, soms zelf heel lokaal, die dan in even korte snelheid goedkoop worden gekopieerd en de wereld worden uitgespuugd. Ook en masse en wanneer ik recent de aangrijpende documentaire ‘Buy Now: The Shopping Conspiracy’ op Netflix bekeek, een steeds grotere hallucinante proporties aanneemt. We kunnen er letterlijk niet meer omheen.
En wat heeft dit met kostuums te maken?
Dat we sinds de ‘nillies’ ook bijzonder grote veranderingen hebben toegelaten, ontdekt of hoe het u wil bekijken, op vestimentair vlak, staat buiten kijf. Voor mij voelt het aan alsof we in slechts twee decennia meer is veranderd dan het ganse centennium ervoor. Hier spreekt zeker ook het sentiment van iemand die echt houdt van classic menswear, elegantie en dat gevoel van goed gemaakte en kwalitatieve kledij je als persoon kan geven. Maar het gaat hier niet om mij, wel wat dit met zich meebrengt voor ons allen.
Wij zijn ons bewust dat pakken ook vandaag nog vaak worden gelinkt aan luxe, welvaart, standing, macht, de gegoede burger en professional. Dat de ‘wereld’ leiders er nog vaak in rondlopen en die helaas ook niet meer zoveel vertrouwen verdienen, doet er niet veel goed aan. De burger zet zich af van het establishment, de regels, kiest voor zijn eigen comfort en eigen regels. Er is veel te zeggen over beiden, maar ook hier laat ik dit graag over aan de specialisten in pak of jogging.
Het is van onze kant absoluut geen hang naar het verleden, want ook daar liep het vaak mis. Of een hopeloze kreet naar meer elegantie in het straatbeeld (dat toch misschien wel een beetje) Maar vooral omdat wij als geen ander de sterkte kennen van een goed gesneden, wel bedacht en uniek maatpak. Om er toch een positieve twist aan te geven, zien we nu net in ons geval meer mannen die daar terug waarde aan hechten. Er is vandaag de dag dan ook samen met het ‘comfortisme’ een nieuwe beweging gaande. Zeker nog ergens in de onderbuik van de maatschappij, maar er is meer ruimte voor creativiteit en dat ook zeker binnen de wereld van tailoring en bij gevolg pakken.
Detail 3 delig windowpane flannel SCHAAP pak
2 What will happen?
Wat ons betreft en hoe wij het zien, zal de wereld van tailoring alleen maar groeien. Deels mede door het zeer persoonlijke karakter en het gemak, deels omdat het ondertussen wel duidelijk wordt dat de grote luxe en zelf de mode designer merken, bijzondere hoge marges hanteren, die niet altijd gelijk staan aan kwaliteit.
Daarnaast wordt er in het geval van de laatste ook enorm veel gemaakt, wat voor een zeer groot deel van de bevolking als te extreem wordt beschouwd. Desondanks vloeien er gelukkig ook wel mooie creaties uit, die waarde hebben en een bijzonder verhaal of visie vertellen, zoals onder andere dat van Dries Van Noten.
We merken daarnaast dat maatwerk minder en minder niche wordt en onze klanten vaak na een eerste sessie blijven plakken en voor zichzelf voelen en zien dat het ook anders kan, op vele vlakken. Bouwen aan een eigenzinnige garderobe die een mix is van enkele goed gecureerde stukken zou voor ons allen een betere toekomst zijn.
Maar terug naar het pak, wat zal daar de toekomst voor zijn? Wij geloven dat deze zal blijven, creatiever en eigenzinniger dan ooit, maar veel minder aanwezig in het straatbeeld.
Aan zich is dat goed nieuws gezien er vroeger heel veel ‘niet goede’ kostuums rondliepen. Uit verplichting en vaak met een low budget mindset als eerste parameter. Goed gemaakte stukken hoeven niet per se duur te zijn, (dure stukken zijn niet per se beter) maar als je zoals ons wil dat er een hoge afwerkingsgraad en diversiteit aan stoffen en andere is, kan het niet anders dan dat dit zich ook ergens uit als kost.
Wij vinden en weten (gezien we de markt goed kennen), dat we bij SCHAAP een zeer sterke kwaliteit/prijs verhouding hanteren, naast onze persoonlijke jarenlange expertise, visie en manier waarop. De daling van het aantal pakkendragers is sinds deze eeuw al gevoelig beginnen krimpen en deze trend zet zich voort. Dat is ook één van de redenen dat we sinds het begin van SCHAAP evenveel hebben ingezet op casual als classic tailoring.
SCHAAP op een van onze eerste officiële privé shows bij Van Den Weghe - 2018
3 Elegantie vs comfort
Het zou een absurde soort van boksmatch kunnen zijn, waar ik vermoed weinig animo voor zou zijn. Maar weet dat dit zelf niet eens een strijd hoeft te zijn. Dat koning comfort vandaag de dag met de prijzen gaat lopen is een feit. Dat elegantie of toch die van een pak en in ons geval maatpakken, zou gelinkt blijven aan oncomfortabel, stijf, bureaucratisch, is iets wat we graag ontkrachten. Ja, een pak zit anders dan een jogging, het doet vele mannen zelf anders lopen om nog maar te zwijgen van het zelfvertrouwen dat dit de drager meegeeft, wat je zeker niet altijd kan zeggen over de oversized stretch look.
Gezien wij zelf nog vaak en graag pakken dragen maar evengoed ook kiezen voor meer casual stukken, mogen we als experten in deze materie voor eens en altijd een statement maken, dat een goed gesneden pak in een stof die bij u en uw noden past, even comfortabel aanvoelt. Naast deze basis principes kan u kiezen uit een ongelofelijk groot en divers aanbod van serene kleuren tot heel expliciete varianten variërend van de allerfijnste wollen tot stoffen die bijna onverwoestbaar zijn. Een maatpak hoeft dus allesbehalve saai te zijn.
Dat elegantie helaas iets lijkt uit vervlogen tijden is nog zo een cliché. Het is alles behalve verdwenen, het zit gewoon veel meer verborgen en is misschien wel persoonlijker geworden.
Voor wie er naar op zoek is zijn er vandaag nog nooit zoveel diverse mogelijkheden geweest, maar u weet zonder twijfel al bij wie u eerst zal langskomen. Dat hopen we toch en daar werken we hard voor.
Af en toe kan je ons vinden in de hoofdkantoren van het prachtige Belgische linen merk Libeco
4 Résumé
Het pak zal de beker op het einde van de 21ste eeuw niet meer winnen als meest invloedrijke kledingstuk binnen de garderobe van de man. Dat staat vast en is eigenlijk ook geen must.
Wel zijn we zeer benieuwd wat dit dan wel zal worden, maar ik gok jeans of een witte t-shirt… gelukkig zal ik er dan niet meer over kunnen schrijven, het zou zeker een kortere blog geweest zijn.
Maar wie weet wat zal er de komende decennia nog allemaal gebeuren. misschien dragen we tegen 2063 allemaal doorzichtige onesies die van kleur veranderen naargelang je hartslag, gemoedstoestand of je suiker gehalte. who knows… Voorlopig blijven wij met SCHAAP toch vechten voor die heerlijke tradities, weliswaar in een moderne interpretatie, met veel liefde, aandacht en passie. We zien dat we hiermee toch enkele dappere zielen gelukkig maken en kijken er naar uit om dit samen te kunnen blijven doen.
Bedankt voor wie al eens of veel langskwam, welkom aan al degenen die dit voorlopig nog uitstellen. Het feit dat u deze leest of doorgestuurd kreeg van iemand die vond dat je ons moest leren kennen, is alvast een stap dichter.
Tot snel en zoals steeds welkom in onze showrooms op afspraak .
Uw immer creatieve en behulpzame tailors
Koen & Ruben & Mr SCHAAP
A future proof SCHAAP image