N° 118 - Blending in with Rothko


Intro

Kunst is altijd al een belangrijke inspiratie bron geweest voor ons SCHAAP verhaal en we zijn dan ook zeer fier dat menig Belgisch artistiek talent geregeld bij ons langs komt om iets bijzonder en uniek te laten maken. Sommigen koppelen dit aan een specifieke periode of toekomstige expositie. Anderen zijn dan weer op zoek naar dat specifieke stuk om in te werken. Samenzitten en nadenken over een nieuwe creatie is dan ook iets heel persoonlijk en vaak hebben de kunstenaars die bij ons passeren best wel een uitgesproken visie en beeld, waar wij maar al te graag onze expertise en ideeën aan koppelen.

Niet enkel vinden wij kunst belangrijk als esthetische toevoeging maar meer dan ooit geeft de visie van de kunstenaar vaak een boeiend beeld, soms antwoord of vraagstelling op de maatschappij. Het is dan ook hoopgevend dat er nog steeds zoveel mensen kunst kunnen waarderen, appreciëren en in het beste geval zichzelf gaande weg omringen door persoonlijke werken, die deel uitmaken van hun leven.


“I’m interested only in expressing basic human emotions— tragedy, ecstasy, doom....”

Mark Rothko


Blending in

De vrolijkheid spatte er bij Mr Rothko niet altijd af om het zo te zeggen, maar dat komt er van als je te grote debardeurs draagt. Toch trokken we recent richting Parijs om in de eerste plaats de fantastische en innemende retrospectieve van Mr Mark Rothko (1903 - 1970) in het even indrukwekkend Fondation Louis Vuitton te gaan bekijken. Met maar liefst 115 werken van de meester der abstractie, een must see voor iedereen, wat gelukkig nog kan tot en met 2 april 2024.

Het was niet de eerste confrontatie met zijn werk, maar zeker anders dan voorheen was niet alleen de impact van het volume, maar ook dankzij het solo gegeven waardoor we helemaal werden opgezogen in zijn wereld, oeuvre en evolutie. De drukte die er vermoedelijk altijd wel zal zijn maakt het soms moeilijk om de juiste intensiteit en momentum te vinden bij de werken die vaak sacraal aandoen. In hindsight zijn er misschien wel teveel werken en vragen deze eerder voor een summiere en rustige benadering dan de grote ruimtes in de Fondation Louis Vuitton. Anderzijds is het wel fascinerend om de nuances en evolutie in zijn werken en carrière te volgen, ook al is ook dat soms wat abstract.

Waar ik het vandaag eigenlijk over wou hebben is dat het me enorm opviel hoe veel mensen met hun ‘museum look’ eigenlijk bijna perfect inblenden in zijn werken als achtergrond. Mogelijks is het een persoonlijke visuele aandoening, maar ergens is dit misschien ook niet zo bizar.

De kleurrijke vlakken van Rothko zijn werken waar hij sinds 1947 het meest bekend met werd, bestaan dan ook vaak uit 3 tot 4 basis kleuren - of emoties- met onderliggend veel diepte en nuances. Vaak onregelmatig qua volume en intensiteit, waarbij ik vermoed hij wel de tijd nam om net die kleuren tegenover of onder of met elkaar te verbinden op doek.

Het werken met een 3 tot 4 tal kleuren is ook iets wat wij vaak adviseren als goede leidraad om een evenwichtig en interessant vestimentair beeld stijlvormelijk op te bouwen. Het is ook iets wat leeft binnen de sub cultuur van de Sapeurs in bas Congo, maar dit terzijde. Voor mij zouden het perfecte abstracties van silhouetten kunnen zijn, misschien wel eens leuk om een soort van Rothko inspired collectie te lanceren... Er is wel iets bijzonder sterk met zijn kleuren combinaties die in het echt veel intenser zijn dan op onderstaande beelden en daarnaast ook vaak getuigen van fraîcheur en speelsheid, diepte en evenwicht. Blijkbaar waren niet alle emoties donker van aard, of misschien is dat ook voor interpretatie vatbaar.

Anyway, ga zeker kijken en mocht er toch één doek of combinatie uitspringen die je graag vertaald ziet in een SCHAAP silhouette, dan zijn we er voor u.


The Extra’s

Uiteraard is Parijs altijd opnieuw ontdekken en genieten van de grote diversiteit. Dankzij een gouden tip van onze vriend Bent zijn we gaan lunchen bij Kunitoraya. Voor wie houdt van Udon noodles, tempura en heerlijke saké een must visit. Reserveren is helaas niet mogelijk en doorgaans staat er altijd wel een rij hongerigen aan te schuiven gezien het een kleine bistro is. Het wachten wordt dan ook helemaal beloond éénmaal je die heerlijke dampende bowl voor je neus hebt staan. Voor wie op zoek is naar andere coole hotspots of klassiekers is het boek “ Mijn Parijs” van Bent Van Looy een absolute aanrader en in pocket formaat.

Naast de grote musea klassiekers verkiezen wij vaker de kleinere varianten zoals Jeu de Paume of Fondation Cartier waar we bij de laatste op de valreep de beklijvende Ron Mueck expo nog konden bezoeken.

Parijs staat dan toch voor ons, ook altijd gelijk met ontdekken, een beetje shoppen en wanneer mogelijk ook even binnenspringen bij enkele bevriende retailers zoals Beige Habilleur en Joseph Bonnie. Altijd leuk om te zien hoe zij het doen op verschillende vlakken maar in de eerste plaats uit respect voor like minded people, die op hun manier streven naar kwaliteit en service binnen de wereld van menswear.

Voor wie Parijs niet meteen haalbaar is, zijn er ook bij ons enkele bijzondere expo’s te bezoeken. Tot en met 7 januari kan je nog terecht in de Paardenstallen te Kortijk voor de bijzonder mooie expo ‘I’m lost in a forest’ van Gideon Kiefer. Vanaf 3 december kan je nieuw werk van Bruno v. Roels gaan bezichtigen in Gallery Fifty One te Antwerpen. Deze keer onder de noemer ‘Woke up laughing’, wat voor wie hem een beetje kent alle kanten kan uitgaan. Dat het opnieuw de moeite zal zijn staat vast.

Ook onze vriend en multi getalenteerde Brusselse kunstenaar Sebal zakt in december voor de eerste keer af naar Gent met nieuw werk en in een nieuwe Gallerij. Meer daarover later. Na het succes van de prachtige en eerste grote expo van Tom Van Puyvelde in het pittoreske Chambre aves vue concept te Saignon (FR) van Kristof Lamberigts en Benedicte Reychler, is ook hij intens bezig met nieuw betoverend werk. Ook daar meer over later, maar neem alvast een kijkje op zijn website.

Ook werk van Stief Desmet is vaak te zien op lokale expo’s maar voor wie in Den Haag zou passeren kan terecht in de Belgische ambassade voor een groepstentoonstelling onder de titel ‘Tussen eb en vloed’, of kijk gerust even naar onze laatste inspiratie pagina FW2023, waarbij we enkele beelden mochten maken in zijn studio. Randoald Sabbe blijft ons ook boeien met zijn bijzondere kijk op de wereld met zijn eigenzinnige beeldtaal. Hij is best te volgen op zijn instagram pagina en als u het vriendelijk vraagt ontvangt hij u graag in zijn atelier bij interesse, wat wij ten zeerste kunnen aanraden.


Time to enjoy

Met de koudere en donkere dagen in het vooruitzicht, zijn gezellige en inspirerende musea of gallerij bezoekjes altijd fijn en zuurstof voor de ziel. Zeker als ook die heel verrassend zijn in aanpak en locatie, zoals onder andere SOON gallery in Antwerpen.

Net zoals in de mode wereld mogen we zeker even trots zijn op onze vele getalenteerde Belgische kunstenaars en kijken wij er naar uit er nog meer te mogen ontdekken en hopelijk ook geregeld eens iets moois voor hen te maken. Daarnaast staan er eveneens bijzonder gemotiveerde gallerijen klaar om hen te vertegenwoordigen, bij te staan en in het beste geval te doen groeien. Er zijn er ongetwijfeld ook enkele in uw buurt die u al even niet bezocht. Ontdekken en af en toe iets moois kopen om dagdagelijks van te genieten is de heilzame boodschap.

Komt u ook graag eens kennis maken met onze kwaliteiten en expertise, dan ontvangen we u zoals steeds heel graag op afspraak in onze showrooms te Gent of Antwerpen.

Inspirerende groeten,

Koen & Ruben


Previous
Previous

N° 119 - Blackness

Next
Next

N° 117 - Bunch report FW23 : Duca Visconti di Modrone - Corduroys