N° 97 - An ode to Pink

Roze seersucker hemd - Fabric by Thomas Mason

Het is mogelijks deels door de prachtige tinten roze die onze 55 jaar oude magnolia boom recent opnieuw tentoon spreidde, maar zeker evenveel voor de persoonlijke liefde voor het dragen van roze accenten. Gelukkig zijn we niet alleen en mochten we de laatste jaren al heel wat top stukken maken voor vele diverse klanten.

Van linnen pakken, seersucker en oxford hemden, wollen broeken, dassen, cashmere truien, tweed safari jackets tot zelf trenchcoats. Het perfect moment om even in eigen kast te kijken en u zelf enkele passende roze stukken te laten maken voor de komende maanden


History

Elvis Presley's iconische Cadillac uit 1955, Marilyn Monroe in een nauwsluitende jurk in "Gentlemen Prefer Blondes" en de zee van "pussyhats" die de Women's March in Washington DC overspoelden.

Deze iconische beelden hebben allemaal één ding gemeen: de kleur roze.

Door de eeuwen heen heeft roze verschillende gedaanten aangenomen, van Barbiejurken tot de sari's van de Indiase burgerwacht, de Gulabi-bende. Ook de manier waarop roze door de samenleving wordt gezien, is in de loop der jaren veranderd: op verschillende momenten werd het beschouwd als vrouwelijk, erotisch, kitsch, verfijnd en transgressief.

"Roze is altijd een kleur in verandering geweest, en zo ook de sociale houding er tegenover"

"Zelfs in de afgelopen jaren hebben mensen nieuwe standpunten ingenomen. We hebben de opkomst gezien van millennial roze als een 'It' tint, maar ook de toe-eigening ervan door feministen over de hele wereld als een krachtig, sociaal-politiek teken."De 150 jaar oude opvatting van roze als synoniem voor breekbare vrouwelijkheid die door het Westen naar voren is gebracht, wordt op de helling gezet. Roze heeft nu een 'coole' fase: Het is hip, het is androgyn, het is sterk. En het is hier om te blijven."

In het Westen kwam roze voor het eerst in de mode in het midden van de 17e eeuw, toen Europese aristocraten - zowel mannen als vrouwen - flauwe, poederachtige varianten droegen als symbool van luxe en klasse. Madame de Pompadour, de belangrijkste maîtresse van Lodewijk XV, hield zo van de kleur dat de Franse porseleinfabrikant Sèvres in 1757 haar prachtige nieuwe tint roze, Rose Pompadour, naar haar vernoemde.

Roze werd toen niet beschouwd als een "meisjes" kleur -- kinderen van beide geslachten werden in het wit gekleed. De tint werd in feite vaak meer geschikt geacht voor kleine jongens, omdat het werd gezien als een lichtere tint of rood, die "mannelijke," militaire ondertonen had.

De meer recente associatie met vrouwen en vrouwelijkheid begon rond het midden van de 19e eeuw, toen, volgens Steele, "mannen in de westerse wereld steeds meer donkere, sobere kleuren droegen" en de fellere en pastelachtige opties overlieten aan hun vrouwelijke tegenhangers.

Zoals Steele in haar boek opmerkt, kreeg roze rond deze tijd ook zijn eerste erotische connotaties, omdat het zweemde naar naaktheid. Lingerie in roze tinten werd steeds gewoner, evenals verwijzingen naar de seksuele allure van de kleur in literatuur en kunst - altijd in relatie tot het vrouwelijk lichaam.

Tegen de eeuwwisseling was roze de mainstream geworden - en de status ervan verschoof in het proces. De komst van industrialisatie en massaproductie leidde tot de opkomst van goedkope kleurstoffen als magenta, wat resulteerde in felle, opzichtige versies van de kleur. Roze ging van luxe naar arbeidersklasse.De gedaantes bleven veranderen in de jaren 1900. In de eerste twee decennia van de 20e eeuw creëerde de Franse couturier Paul Poiret jurken in licht en pastel roze, maar ook in gewaagder kersen, koraal en fuchsia, waardoor de tint weer in het rijk der hoge mode kwam. Tegen de jaren 1950 was roze meer gender-gecodeerd dan ooit, dankzij branding en marketing in het naoorlogse Amerika die het gebruikten als een symbool van hypervrouwelijkheid, waardoor het stereotype "roze voor meisjes, blauw voor jongens" werd verankerd.

"De maatschappij bepaalt wat kleuren betekenen," zei Steele, die ook directeur is van het museum van het New Yorkse Fashion Institute of Technology. "Toen die specifieke scheiding werd gemaakt, versterkte dat de perceptie van roze als frivool, vanwege de associatie met vrouwen, op wie traditioneel wordt neergekeken."

Roze herwon zijn allure rond de jaren 1960, toen publieke figuren zoals Jackie Kennedy en Marilyn Monroe het gebruik ervan als teken van luxe aannamen. Punkbands als The Ramones en The Clash maakten het in de jaren 1980 edgier, terwijl in meer recente decennia pop-, celebrity- en hiphopculturen de kleur op verschillende manieren hebben omarmd - van Madonna die optrad in een zachtroze bustier van Jean Paul Gaultier in 1990, tot rapper Cam'ron die de New York Fashion Week bijwoonde in een roze nertsjas en bijpassende hoed in 2002, waarmee hij liet zien dat roze weer als een mannenkleur kan worden beschouwd.

Niettemin beschrijven Europeanen en Amerikanen het herhaaldelijk als een van hun minst favoriete kleuren in peilingen.

"Alle kleuren hebben complicaties." zei Steele. "Maar ik denk dat roze een van de meest controversiële kleuren is - en ook een van de meest verdeelde. Het roept zeer sterke emoties op, goed of slecht."

Dus alle redenen om fier te zijn dat veel van onze klanten er toch voor openstaan en we er heel wat diversiteit in kunnen aanbieden.


Timing

Zoals u in bovenstaande kan zien, zijn er voor elk seizoen opties alsook in een heel groot gamma van stoffen voor zowel de hete zomerdagen als de koude winter avonden.

Ontdek zelf hoe interessant en subtiel een vleugje roze kan zijn, zelfs voor de echte mannen onder ons.

Zoals steeds zeer welkom op afspraak!

Warme groeten,

Koen & Ruben


Previous
Previous

N° 98 - Modern Iconics : The Unconstructed Jacket

Next
Next

N° 96 - Flax time - summer vibes